loading...

electrical-panels

بازدید : 37
دوشنبه 24 مرداد 1401 زمان : 15:23

تابلو برق سنگ بنای سیستم برق خانه شما است. در حالی که تنها چیزی که ممکن است بخواهید در مورد آن بدانید این است که برق را در خانه شما توزیع می کند، انواع مختلفی از تابلوهای خدمات برق وجود دارد که ممکن است برای دانستن آنها مفید باشد. جهت خرید تابلو برق در تهران می توانید به سایت پرشین تکنیک مراجعه کنید.

چه به دنبال ارتقا یا تعویض تابلو برق خود باشید یا به سادگی سیستم الکتریکی خانه خود را درک کنید، این راهنمای انواع تابلو برق کمک خواهد کرد. توجه به این نکته مهم است که روش های مختلفی برای طبقه بندی تابلوهای برق وجود دارد، از فناوری ها و کاربردها گرفته تا ظرفیت یا حتی عملکرد و ایمنی.

انواع تابلو برق: تکنولوژی و کاربردها
4 نوع اصلی از تابلوهای خدمات برق از نظر نقشی که در سیستم برق خانه ایفا می کنند وجود دارد. همه خانه‌ها هر چهار نوع را ندارند، و تعداد و نوع مورد نیاز شما بستگی به شرایط شما دارد. فاکتورهای زیادی وجود دارد که از بزرگی خانه، میزان استفاده و نیازهای برقی شما نقش دارد.

1. تابلو برق اصلی

یک پانل قطع کننده اصلی برای کنترل برقی که در سراسر خانه شما توزیع می شود استفاده می شود. این متداول ترین نوع پنل است. نه تنها جریان را در مناطق و اتاق های مختلف خانه شما توزیع می کند، بلکه از مدارها محافظت می کند و ظرفیت آمپر را شناسایی می کند.

بریکر اصلی که یک کلید دو قطبی است در داخل این نوع تابلوها برای قطع برق خانه در مواقع اضطراری و یا انجام هرگونه کار برقی قابل استفاده است. این پانل همچنین میله های اتوبوس زمین و خنثی را در خود جای داده است که به عنوان ویژگی های ایمنی عمل می کنند و از گرم شدن بیش از حد مدارها جلوگیری می کنند. این ممکن است به دلیل مشکلات سیم کشی یا دستگاه های معیوب رخ دهد. بریکرها همچنین می توانند زمانی که یک اتصال کوتاه وجود دارد - یک سرب داغ که مستقیماً با فلز تماس پیدا می کند - کار کند.

نوار گذرگاه زمین یک پشتیبان برای خنثی است، در صورتی که اتصال خنثی از بین برود یا نادرست باشد. سیم زمین به میله اتصال به زمین و سیم خنثی به میله نول متصل می شود. جریان از قطع کننده "سرب داغ" به دستگاه می گذرد و روی خنثی باز می گردد.

2. پانل اصلی
پانل بند اصلی شبیه به صفحه بالا است، با این تفاوت که هیچ شکن اصلی وجود ندارد. گاهی از این نوع پنل ها به عنوان پنل فرعی استفاده می شود. سیم های خط با این نوع پانل به یک لنگه متصل می شوند که نوعی اتصال دهنده الکتریکی است.

با پانل های لوگ، بریکر اصلی یک جدا کننده جداگانه است که در کنتور قرار دارد، اما می توان آن را به بریکر در پانل اصلی نیز متصل کرد. در صورت آتش سوزی برق، به دلیل قطع جداگانه برق، می توانید بدون ورود به خانه برق را قطع کنید.

3. زیر پانل ها

اگر به مدارهای متعدد در یک منطقه از خانه نیاز دارید، پنل های فرعی برای شما ایده آل هستند. اینها تابلوهای برق کوچکی هستند که برای سرویس دهی به یک اتاق یا منطقه خاص استفاده می شوند و کلیدهای مدار جدا از تابلوی اصلی را نگه می دارند. آنها با استفاده از یک مدار، برق را از تابلوی برق اصلی دریافت می کنند.

پنل‌های فرعی دارای قطع‌کننده‌های اختصاصی نیستند. شما می توانید از آنها برای تنظیم توزیع جریان در سراسر خانه خود استفاده کنید، اما نمی توانید بیشتر از مدارهای موجود در پانل قطع کننده اصلی، در خانه خود پنل های فرعی داشته باشید.

توجه به این نکته مهم است که نمی‌توانید توان موجود را با پنل‌های فرعی افزایش دهید. آنها فقط به توزیع جریان کمک می کنند و راحت هستند، زیرا معمولاً در نزدیکی منطقه ای که انرژی آنها را تامین می کنند قرار دارند. با این حال، اگر نیاز به افزایش برق دارید، باید با برقکار خود صحبت کنید یا با شرکت برق محلی تماس بگیرید.

4. سوئیچ های انتقال
سوئیچ انتقال
کلیدهای انتقال، همانطور که از نامشان پیداست، توان ژنراتور را به برق منتقل می کنند. آنها یک نوع از پانل های فرعی هستند که بیشتر در مناطقی که طوفان یا شرایط آب و هوایی غیرقابل پیش بینی رایج است استفاده می شود. بسیاری از صاحبان خانه در این مناطق دارای ژنراتورهای برق پشتیبان هستند.

برق پشتیبان را می توان به پنل شکن خانه سیم کشی کرد تا در صورت قطعی، سوئیچ مناسب بین سرویس برق و برق پشتیبان فراهم شود. ژنراتورهای برق می توانند همان کلید انتقال رتبه را به عنوان پانل اصلی داشته باشند.

سوئیچ های انتقال را می توان در دو نوع طبقه بندی کرد:

دستی: با اینها باید ژنراتور را به صورت دستی راه اندازی کنید و بار الکتریکی را به برق پشتیبان تغییر دهید.
خودکار: با اینها، هر زمان که قطعی وجود داشته باشد، تغییر از برق شهری به برق پشتیبان به طور خودکار انجام می شود.
انواع تابلو برق: ظرفیت
روش دیگر طبقه بندی تابلوهای برق بر اساس ظرفیت آنهاست. بسیاری از خانه‌های قدیمی هنوز دارای تابلوهای برق با آمپر کوچک هستند، مانند 60 آمپر یا 80 آمپر. اینها در بسیاری از موارد مطابق با کد نیستند، و همچنین نمی توانند نیازهای یک خانه مدرن را از نظر مصرف برق برطرف کنند.

بر اساس آمپر، چندین گزینه در مورد تابلوهای برق اصلی وجود دارد:

پانل های الکتریکی 100، 125 یا 150 آمپر - این پانل ها ظرفیت بالاتری نسبت به پنل های قدیمی دارند، اما امروزه هنوز توصیه نمی شوند (و نه بسیار رایج هستند). آنها دارای تعداد محدودی قطع کننده مدار هستند و به خوبی با قطع کننده های AFCI جفت نمی شوند، که روز به روز بیشتر از حد معمول تبدیل می شوند.
پانل های 200 آمپر – اینها اکنون معیاری برای آنچه یک خانه مدرن نیاز دارد در نظر گرفته می شود.
پانل های 400 آمپری - این ها در اماکن مسکونی نسبتاً نادر هستند، اما مواردی وجود دارد که خانه ها به چنین ظرفیت بالایی نیاز دارند. اگر یک گلخانه، یک باشگاه ورزشی خانگی با تجهیزات فراوان، یک جکوزی یا آبگرم یا تجهیزات تخصصی دارید که به قدرت زیادی نیاز دارد، ممکن است این نوع پانل برای شما باشد.
انواع تابلو برق: ایمنی
در حالی که آمپر یک ویژگی مهم برای دسته بندی تابلوهای برق و در نظر گرفتن هنگام ارتقاء آن است، عملکرد و ایمنی پنل حتی بیشتر از آن است. خانه‌هایی که قبل از سال 1990 ساخته شده‌اند ممکن است هنوز انواع قدیمی‌تری از تابلوهای برق داشته باشند که قدیمی و حتی ناایمن هستند.

وقتی در مورد دسته ها یا گروه های مختلف تحقیق می کنید، باید درک درستی از بهترین و بدترین تابلوهای برق داشته باشید. در زیر راهنمای کوتاهی در مورد آنچه در بهترین پانل ها باید جستجو کرد و از چه پانل هایی دوری کرد، پیدا خواهید کرد.

1. بهترین تابلوهای الکتریکی آنهایی هستند که هر آنچه سیستم الکتریکی شما برای کارکرد صحیح، کارآمد و ایمن نیاز دارد را فراهم می کند. هیچ نوع واحدی وجود ندارد، زیرا هر خانه متفاوت است و خانوارها نیازها یا نیازهای برق متفاوتی دارند. با این حال، این چند عامل کلی است که پانل ها را به بهترین انتخاب تبدیل می کند:

آمپر کافی: همانطور که در بالا ذکر شد بهترین پنل برای شما پنلی است که آمپر کافی برای راه اندازی تمام دستگاه ها، لوازم خانگی و لوازم الکترونیکی و همچنین هر نوع تجهیزاتی که ممکن است داشته باشید را به خانه شما ارائه می دهد. اگر آمپر خیلی کم باشد، سیستم الکتریکی بیش از حد بار می شود، که می تواند به دستگاه های شما آسیب برساند، اما همچنین منجر به شوک الکتریکی یا آتش سوزی شود.
گارانتی: برقکار شما باید بتواند بسته به طرح برق بهترین تابلو را برای شما توصیه کند. اما اگر خودتان در حال تحقیق در مورد مارک ها و گزینه ها هستید، باید نگاهی به گارانتی ارائه شده بیندازید.
2. بدترین پنل های الکتریکی آنهایی هستند که دیگر استاندارد نیستند، پنل های قدیمی و قدیمی که می توانند ناامن نیز باشند. اینها معمولاً در خانه‌های قدیمی‌تر که بین دهه‌های 1950 و 1980 ساخته شده‌اند، یافت می‌شوند. رایج ترین پانل های قدیمی عبارتند از:

پانل های FPE – پانل های فدرال پاسیفیک الکتریک محبوب ترین پنل ها بین دهه 1950 و 1980 بودند. آنها در همه جای خانه های ایالات متحده نصب شده بودند، اما در واقع بسیار ناامن هستند.

پانل های Zinsco - این پانل ها در دهه 1970 محبوب بودند و حتی اگر دیگر وجود ندارند، بسیاری از خانه ها هنوز آنها را دارند. دلیل ناامن بودن آنها این است که کلیدهای مدار داخل آنها ذوب می شوند و به "بار اتوبوس" اصلی می رسند. این بدان معناست که در صورت اتصال کوتاه یا هر موضوع دیگری، اضافه بار برق سیم ها را ذوب کرده و باعث آتش سوزی می شود.
جعبه فیوز - اینها پنل های قدیمی هستند که به جای قطع کننده مدار، فیوز دارند. وقتی مدار اضافه بار می شود، فیوز می سوزد و نیاز به تعویض دارد. آنها ناامن هستند زیرا فیوزها برای رسیدگی به نیازهای برق امروزی مجهز نیستند، بنابراین بارها ممکن است اصلاح شده باشند.
تابلوهای برق اسپلیت باس – این تابلوها با تابلوهای معمولی مدرن متفاوت هستند، زیرا دارای دو اتوبوس فلزی هستند و هیچ قطع اصلی واحدی ندارند. آنها ذاتا ناامن نیستند، اما 40 سال است که از کار افتاده اند، که از طول عمر آنها بیشتر است، بنابراین قطع کننده های مدار ممکن است از کار بیفتند. علاوه بر این، کد الکتریکی فعلی دیگر اجازه قطع اتصالات متعدد را نمی دهد.

منبع:‌pennaelectric.com

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 65
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 188
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 48
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 189
  • بازدید ماه : 291
  • بازدید سال : 39429
  • بازدید کلی : 41335
  • <
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی