loading...

electrical-panels

بازدید : 40
پنجشنبه 28 مهر 1401 زمان : 9:26

امروزه انرژی الکتریکی نقش به‌سزایی در سطح زندگی انسان دارد و هر روز نیاز جوامع مختلف در دنیا به انرژی الکتریکی و تولید برق به شدت احساس می‌شود. بهره بردن از این منابع ارزشمند در رشد و خودکفایی هر کشوری قابل چشم‌‌پوشی نیست.

در کشورمان ایران تولید برق به دو صورت آبی و حرارتی انجام می‌شود. نیروگاه‌های حرارتی با استفاده از گرما و حرارت برق تولید می‌کنند. در این نیروگاه‌ها انرژی حرارتی با استفاده از توربین و بعد از آن با استفاده از ژنراتور به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود.

ماحصل تبدیل انرژی گرمایی به انرژی الکتریکی، انرژی حرارتی است. در ایران حدود ۸۰ درصد از تولیدات برق از راه حرارتی تامین می‌شود، به دلیل کمبود منابع آبی و افزایش مناطق گرم و خشک ناگزیر هستیم از روش حرارتی برای تولید برق کشور استفاده کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا با برق حرارتی و نحوه تولید آن بیشتر آشنا شویم.

تولید برق حرارتی

کمی بیشتر درباره برق حرارتی بدانید
در نیروگاه‌های حرارتی گرما به واسطه زغال سنگ که سوخت فسیلی است تولید می‌شود. انرژی گرمایی که تولید می‌شود به صورت بخار یا گاز به توربین‌ها می‌رسد، به‌طوری که گاز یا بخار به پره‌های توربین برخورد می‌کند و باعث می‌شود توربین بچرخد.

با توجه به اینکه نیروگاه‌های حرارتی به وسیله سوخت‌های فسیلی کار می‌کنند، جزو نیروگاه‌هایی هستند که تجدیدناپذیرند. سوخت نیروگاه‌های حرارتی فقط زغال سنگ نیست بلکه می‌تواند گازوئیل، مازوت، گاز طبیعی باشد.

در این نیروگاه‌ها سوخت را به وسیله سیکل قدرت به انرژی حرارتی، بعد از آن انرژی مکانیکی و در آخر به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند.

برای خرید تابلو برق می‌توانید هم به صورت حضوری از فروشگاه‌های معتبر عرضه کننده تابلوهای برق صنعتی و ساختمانی استفاده کنید و هم به صورت غیرحضوری از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر خریداری کنید.

چگونگی تولید برق در نیروگاه‌های حرارتی
برای اینکه در نیروگاه‌ها برق حرارتی تولید شود، از سوخت‌هایی مانند زغال سنگ، مازوت و گاز طبیعی که سوخت‌های جامد هستند استفاده می‌شود. فرایند تبدیل انرژی حرارتی به انرژی الکتریکی در چندین مرحله انجام می‌شود.

وقتی که آب پمپ شد و فشار آن افزایش پیدا کرد، وارد مولد بخار می‌شود و با گرفتن انرژی حرارتی ناشی از آتش گرفتن سوخت، به بخار تبدیل می‌شود. بخار از توربین عبور می‌کند و باعث چرخش توربین می‌شود.

ژنراتوری که به محور توربین متصل است، با چرخش توربین، شروع به چرخیدن می‌کند و باعث به وجود آمدن انرژی الکتریکی در ژنراتور می‌شود. در اولین مرحله آب با استفاده از پمپ‌‌های آب به دیگ بخار تزریق شده و آب تبدیل به آب پرفشار با درجه حرارت بسیار بالا می‌شود.

متصل بودن شفت توربین به شفت ژنراتور باعث چرخش ژنراتور و در نتیجه تولید انرژی الکتریکی می‌شود. بخاری که از توربین خارج شده است، طی این فرایند انرژی خود را از دست می‌دهد و دوباره به مایع تبدیل می‌شود و این چرخه با پمپ شدن آب تکرار می‌شود.

قیمت تابلو برق ساختمانی بستگی به جنس، ضخامت و فلزی یا غیرفلزی بودن آن بستگی دارد، البته ناگفته نماند کارایی تابلو برق در قیمت آن بی‌تاثیر نیست.

نیروگاه‌های تولید برق حرارتی چه مزایایی دارد؟
ساخت و احداث نیروگاه‌های بخار هزینه‌های زیادی را به همراه دارد، اما به دلیل کاربرد و ویژگی‌های خاصی که دارد جزو متداول‌ترین نیروگاه‌های حرارتی در ایران به حساب می‌آیند. در ادامه چند مورد از این مزایا را بیان می‌کنیم.

فضای زیادی را اشغال نمی‌کند.
نگهداری و تعمیر نیروگاه‌ها آسان است.
هزینه کم در نصب و راه اندازی
عدم وابستگی به شرایط اقلیمی
تعداد زیادی از سوخت‌های فسیلی برای تامین سوخت در زمین وجود دارد.
برای کاهش هزینه انتقال سوخت می‌توان آن‌ها را در نزدیکی معادن ساخت.
برای کم شدن هزینه انتقال الکتریسیته می‌توان نیروگاه‌ها را در نزدیکی محل‌های پرمصرف ساخت.
۶ مورد از معایب نیروگاه‌های تولید برق حرارتی
همان‌طور که گفته شد نیروگاه‌های تولید برق مزایای زیادی دارند، با این وجود معایبی هم دارند که متخصصان در این حوزه در تلاشند که تا حد امکان اندکی از این معایب را رفع کنند. در ادامه چند مورد از معایب تولید برق حرارتی را بیان می‌کنیم.

خرید تابلو برق در تهران به مراتب نسبت به شهرهای دیگر بیشتر توصیه می‌شود زیرا با توجه به تنوع و کارایی آن مشتری حق انتخاب بیشتری دارد.

راندمان چرخه آن بین ۳۰ تا ۴۰ درصد است که بسیار کم است.
باعث آلودگی و تولید دود می‌شود.
سوخت‌های فسیلی باعث گرم شدن زمین می‌شود.
هزینه نیروگاه‌های حرارتی نسبت به نیروگاه اتمی و آبی بیششتر است.
خاکستر زیادی تولید می‌شود.
ممکن است آب گرم مستقیما وارد رودخانه شود و به زندگی موجودات آسیب بزند.
برق حرارتی

انواع نیروگاه‌های حرارتی
نیروگاه‌های حرارتی انواع مختلفی دارند که با توجه به نوع آنها هر کدام وظایفی را انجام می‌دهند. در ادامه انواع نیروگاه‌های حرارتی نام می‌بریم.

نیروگاه گازی
نیروگاه بخاری
نیروگاه سیکل ترکیبی
نیروگاه دیزلی
توضیحات این موارد مرتبط با این بحث نیست و صرفا جهت اطلاع بیان شد، لذا برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به منابع مربوطه مراجعه کنید. گروه صنعتی پرشین تکنیک در زمینه طراحی، تولید و اجرای پروژه‌های برقی فعالیت دارد که مشتریان می‌توانند پروژه‌های صنعتی خود را با بهترین کیفیت سفارش دهند.

نتیجه‌گیری
همان‌طور که گفته شد نیروگاه‌های حرارتی با استفاده از گرما و حرارت برق تولید می‌کنند که به وسیله توربین و ژنراتور انرژی حرارتی به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود. در نیروگاه‌های حرارتی گرما به واسطه زغال سنگ که سوخت فسیلی است تولید می‌شود.

تولید برق در نیروگاه‌ها مراحلی دارد که با استفاده از زغال سنگ، مازوت و گاز طبیعی که از نوع سوخت‌های جامد هستند، انجام می‌شود و این فرایند را تبدیل انرژی حرارتی به انرژی الکتریکی می‌نامند.

ساخت و احداث نیروگاه‌های بخار هزینه‌های زیادی را به همراه دارد، اما به دلیل کاربرد و ویژگی‌های خاصی که دارد جزو متداول‌ترین نیروگاه‌های حرارتی در ایران به حساب می‌آیند.

منبع

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 65
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 18
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 1
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 26
  • بازدید ماه : 72
  • بازدید سال : 39210
  • بازدید کلی : 41116
  • <
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی